Prins Daniel vid lanseringen av initiativet GEN-PEP

Måndagen den 4 juli deltog Prins Daniel i lanseringen av Kronprinsessparets initiativ Generation PEP för svenska barns hälsa. Lanseringen skedde vid ett seminarium i samband med Almedalsveckan i Visby.

Prins Daniel inledningstalar vid seminariet ”Våra barn och ungdomars fysiska ohälsa – hur enar vi Sverige?”.

Prins Daniel inledningstalar vid seminariet ”Våra barn och ungdomars fysiska ohälsa – hur enar vi Sverige?”. Foto: Henrik Montgomery, TT

Tillsammans med ledande svenska företag, stiftelser och ideella organisationer lanserades idag GEN-PEP, en icke vinstdrivande organisation med visionen att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och vilja att leva ett aktivt och hälsosamt liv. GEN-PEP arbetar för att sprida kunskap, inspirera och stödja såväl barn och unga, som föräldrar och andra vuxna i barns närhet.

Vid seminariet lanserades Kronprinsessparets initiativ Generation PEP.

Vid seminariet lanserades Kronprinsessparets initiativ Generation PEP. Foto: Henrik Montgomery, TT

I sitt inledningsanförande vid seminariet berättade Prins Daniel att Sverige är ett av Europas mest stillasittande länder och att andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten. Dessutom äter 75 procent av svenska barn för lite bär, frukt och grönt. Detta är en av våra största hälsofaror idag.

Stor utmaning

– Ambitionen med Generation PEP är att skapa engagemang och förändring för barns hälsa. Det är en stor och omfattande utmaning som ingen kan lösa på egen hand. Vi är glada att från start ha med oss många starka partners, och vår förhoppning är att bli fler, sa Prins Daniel, som tillsammans med Kronprinsessan är initiativtagare till GEN-PEP.

– Den lilla vardagsrörelsen betyder mycket mer än vad vi tror, sa Maj-Lis Hellenius från En Frisk Generation. Att resa sig, gå några steg och ta trapporna kan ge enorma hälsoeffekter.

– Alla blir gladare av att röra på sig, sa Kalle Zackari Wahlström från SVT-programmet Gympaläraren. Ge alla chansen att prova!

Målsättningen med initiativet är att engagera hela samhället för att tillsammans underlätta för barn och ungdomar att leva ett hälsosamt liv. Bakom satsningen står ett antal av Sveriges ledande organisationer, stiftelser och företag.

Startskottet för initiativet Generation PEP gick 4 juli 2016 vid ett seminarium under Almedalsveckan i Visby där Prins Daniel deltog.

Startskottet för initiativet Generation PEP gick 4 juli 2016 vid ett seminarium under Almedalsveckan i Visby där Prins Daniel deltog. Foto: Henrik Montgomery, TT

Lanseringen ägde rum den 4 juli på S:t Hansskolan i Visby. Utöver Prins Daniel medverkade folkhälso-, sjukvård- och idrottsminister Gabriel Wikström, Kalle Zackari Wahlström, Anja Nordenfelt, verksamhetschef för En Frisk Generation, professor Mai-Lis Hellenius samt professor Göran Bergström. Moderator för seminariet var Dilsa Demirbag Sten.

Generation Peps samarbeten

Partners som kommer att driva initiativ inom ramen för GEN-PEP: Alla på snö, En Frisk Generation, Friluftsfrämjandet, H&M, ICA, Idrottsgalan, IKEA, MTG Sverige, Skolklassikern, Telia, Trivselledare och TV4.

Founding partners: Carl Bennet AB, CS Stiftelse för Nästa Generation, Familjen Erling Perssons Stiftelse, ICA, IKEA, Kronprinsessparets Stiftelse, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond och Telia.

Knowledge partners: Folkhälsomyndigheten, Gymnastik- och Idrottshögskolan och Karolinska Institutet.

Supporting partners: Forsman & Bodenfors, McKinsey & Company, Mannheimer Swartling, Alumni, Awapatent och Stiftelsen Norrsken.